perjantai 30. maaliskuuta 2018

Kuume

Talven selkä taittuu hitaasti. Paljon nopeammin laukkaa motoristin mieli seuraavan ajokauden matkaa suunnitellessa.

Kroatian rannikkoa. Video capture from Andy Man Cam


Kesän 2017 ajokausi tuntui loppuvan liian aikaisin. Pyörän talvisäilöön laittaminen oli haikea paikka ja seuraava ajokausi tuntui olevan aivan liian kaukana. Syksy ja alkutalvi meni menneen kesän reissua fiilistellessä ja netistä muiden reissuvideoita katsellessa. Mutta niin lopulta pakkanen jäädytti ajatukset ja mopo sai rauhassa odotella peiton alla pitkän talven.

Syksyllä heitin somepilveen kuulutuksen tulevan kesän reissukumppanista. Ajattelin sitä kautta saada ajoseuraa, vaikkakaan kovin suuria en ilmoitukseltani odottanut. Ilmoitus on kuitenkin poikinut ainakin yhden kaverin matkalle mukaan ja nyt on pariin otteeseen tavattu ja viestejä vaihdeltu tulevan reissun reitistä ja tavoitteista.

Kesä-heinäkuun vaihteessa olisi tarkoitus startata mopot kohti Kroatian rannikkoa. Matka kulkee alkuun Via Balticaa pitkin Viro-Latvia-Liettua-Puola ja sieltä Slovakia-Unkari-Kroatia. Takaisinpäin tullaan todennäköisesti Slovenia-Itävalta-Tsekki-Saksa-?
Loppumatkan suunnitelma hieman avoin vielä, enkä oikeastaan sitä haluakaan lyödä vielä liian tarkkaan lukkoon. Suunnitelma kun on aina vain suunnitelma, lopulta säätila ja fiilikset määrää enemmän mihin nokka osoittaa.

Koska jotain kiinnekohtia on hyvä olla, on luonnollisesti joitakin matkan nähtävyyksiä mielessä pyörinyt. En ole koskaan itäisessä Euroopassa varsinaisesti käynyt ja siksi pelkästään sinne meneminen on jo uusi kokemus. Mutta kun nyt siitä Auschwitzin ohi ajetaan, sinne poiketaan menomatkalla. Auschwitzin jälkeen yöpyminen Oravassa ja linnaan tutustuminen on mielessä. Lisäksi Balaton-järven ohi ajelu on varmasti mielenkiintoista.

Kroatiassa Zadar ja Pula ovat todennäköisimpiä kohteita, mutta eniten odotan maalta maisemia ja aurinkoa. Minulle ajaminen kauniissa maisemissa ja pelkästään oleminen tien päällä on jo elämys itsessään. Kaunis ja erilainen arkkitehtuuri, vuoristot ja rannikot tarjoavat silmänruokaa ihan riittävästi. Toki Zadarin meriurut on varmasti mielenkiintoinen kuultavuus, jonka haluaisin nähdä (ja kuulla).

Alppien mutkateitä ei unohdeta, joten paluumatkalla Itävallan läpi on tarkoitus napsia passoja parin-kolmen päivän ajan. Graz vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta kaupungilta, johon voisi pysähtyä ihmettelemän vaikka mitä (alla taidemuseon arkkitehtuuria). Ja Tsekissä Brnon mottorirata on melko lailla ohittamaton kohde, jos/kun kerran ihan kohdalle osuu.

https://www.museum-joanneum.at/en
Mopotin tuli huollettua syksyllä valmiiksi tämän ajokauden ajeluita varten. Tässä kevätauringon alkaessa paistaa toteutin pari mielessä pyörinyttä muutosta/lisäystä matkamukavuuden parantamiseksi. Viime kesän reissulla huomasin, että takalaukun puuttuessa on melko mahdoton saada mitään tavaraa säilöön pysähdyspaikoilla. Kaikki oli kannettava mukana tai lukittava aina erikseen kiinni vaijereilla ja lukoilla. Hommasin siis pizzaboxin Hondan persauksiin. Nyt on mahdollisen matkusjankin kivempi istuskella kyydissä, kun on vähän selkänojaa.

Lusikassa 💕

Pizzalaatikon lisäksi sijoitin 160 euroa niinsanotusti persauksiini. Satulassa on nyt uusi päällinen ja hieman lisää pehmustetta. Tuleva reissu tulee sisältämään pitkiä siirtymiä alkumatkasta, joten parempi valmistautua niihin jo etukäteen.

Ennen 'Itäisen Euroopan Turneeta' on vielä paljon kilometrejä ajettavana, kunhan lumet sulaa ja lämpötila kohoaa yli 10 asteen. Ajelukelejä odotellessa fiilistelen olohuoneessa virtuaalisia matkoja.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti