torstai 26. heinäkuuta 2018

Eurotour kakkonen - päivä 1

Helsingistä Tallinnaan (EST) ja Kaunasiin (LT)

Odottavan aika on pitkä, sanotaan. Ja olihan se. Tavarat oli pakattu varmaan neljään kertaan ja tuijottelin jälleen kerran lähtöfiiliksissä laukkuja olohuoneen lattialla monta päivää. Olin varmistanut että kaikki tarvittava on mukana ja toisaalta funtsinut pääni puhki, että miten kaikki kahden ihmisen tavarat saadaan mahtumaan kyytiin. Lopulta huoli oli täysin turha, tilaa jäi ruhtinaallisesti vaikka kaikki tarpeellinen oli mukana.

Ja viimein se perjantai-ilta koitti. Lähdimme kotoa ajelemaan kohti Katajanokkaa ja Vikingin terminaalia hyvissä ajoin. Lähtölukema matkamittarissa oli kotipihassa 55 699 km. Olimme varanneet lauttaliput iltalähtöön Viking Expressille, joka kylläkin on jo yöllä Tallinnassa, mutta me lähtisimme vasta kuuden aikaan laivasta ulos. Fiilis oli korkealla, kun satamaan ajeltiin!

Laivassa luonnollisesti otettiin yömyssyt ja katseltiin iltamenoa. Bändi aloitteli soittelemaan tanssibaarissa ja ihmeteltiin sen nimeä. "No Mercy" vaikutti varsin rankalta iltaohjelmalta perus reittimatkalle Tallinnaan, mutta nimi johti harhaan. Keski-ikäisiä humppapumppusoittajia alkoi kiivetä lavalle ja viritellä soittimiaan. Meno oli ennakkofiiliksestä poiketen erittäin laadukasta ja kuuntelimme jalat vipattaen armotonta musiikkia.

Toisella meistä oli hieman kylmä, Irish Coffee auttaa.
Tarviiko tähän mitään sanoa...

Aamiaiselle Pärnuun (päivä1)

Ensimmäisen varsinaisen ajopäivän suunnitelma oli ajella niin pitkälle kuin vain aika ja kunto antaa myöten. Tavoite oli asetettu Latvian eteläosiin tai jopa Puolan puolelle. Jokainen ajopäivä alkaa kuitenkin hyvällä aamiaisella. Aikaisen herätyksen vuoksi hyppäsimme suoraan satulaan ja suuntasimme kohti Pärnua syömään kunnon aamupala.
Kuvaajan taidot koetuksella aurinkoisessa Parnussa. "Ei helvata miten tää vehje toimii..."
Tallinnan satamasta lähtiessä muistelin että opastus kohti Pärnua ja Via Balticaa menee jokseenkin mutkan kautta ja sitä opastusta ei kannattaisi ehkä noudattaa, vaan mennä ennemmin navigaattorin ohjeilla. No paino sanalla pitäisi, en sitten kuitenkaan uskaltanut sen navin perässä ajella ja seurasin niitä kylttejä. Kyllähän se kierrättää, tulee varmaan 10 kilometriä lisää mittaa reitille, kun kierretään keskusta itäpuolelta jostain. Mutta perille päästiin silti, eikä siinä nyt aikaakaan kauheasti tuhrattu.

Aamiaisen jälkeen jatkettiin tylsää valtatietä aurinkoisessa säässä etelää kohti. Maat vaihtui ja kilometrejä jäi taakse. Lopulta Latvian puolella alkoi matkalaisia väsyttää niin paljon, että majapaikan etsiminen oli ajankohtaista. Bookingista katsottiin Kaunasin laitamilla edullinen ja hyvä paikka, ja suunnistettiin sitä kohti. Ikäväkseni huomasin, että se majapaikka olisi pitänyt samantien varata siitä Bookingista, eikä mennä paikan päälle kokeilemaan. Ei saatu sitä huonetta, kun ilmeisesti joku ehti juuri siinä välissä sen napata kun paikalle ajelimme. Olin vähän että voihan prse! Ei auta kuin uutta etsimään.

Otimme sitten ketjuhotellin keskustan tuntumasta, ja se kyllä toimi sitten hyvin. Pyörä parkkiin talon taakse omalle parkkipaikalle ja motoristit suihkuun.
Illalla kävelimme etsimään ruokapaikkaa ja löysimmekin mahtavan paikan, jonka fiilis oli sopivan rento ja rauhallinen. Joskus kannattaa kävellä vielä se yksi kortteli, vaikka ruokapaikkoja olisikin tarjolla!

Päivän kilometrit 605 km, Tallinna - Kaunas.
Iso kirkko

Eka olut reissussa, ai että se oli hyvää!